Prosjektoppgave Weston goes 2018, første utkast

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Det er eksamenstid i 15DIGFOTO, og jeg har valgt å forsøke å etterligne fototeknikken til Edward Weston, amerikansk fotograf fra tidlig 1900-tallet.

Ett av Edward Westons mest kjente bilde er av en paprika, tatt med fullformat-kamera, et objektiv med blenderåpning f240 og lukkertid på 6 timer.

Slikt utstyr har jeg ikke tilgang til. Mitt kamera er et helt vanlig speilreflekskamera, med et teleobjektiv fra Tamron med største blenderåpning på f5,6 når objektivet er i makro-modus. Jeg skal dermed forsøke å ta Weston-lookalike-bilder med dette utstyret. Weston gjorde all manipuleringen i mørkerommet. Jeg gjør redigeringen i Adobe Lightroom og Photoshop.

Fotosessjonen er avholdt innendørs, i et improvisert fotostudio bestående av et brunt ullpledd, en stålampe fra Ikea, to takpendler og en reflektor som slipper filtrert lys gjennom. Kameraet stod på stativ og bildene ble tatt med fjernkontroll og ikke manuell utløsning.

Ett av problemene med makrofotografering er dybdeskarphet. Blenderåpning f5,6 gir dårlig dybdeskarphet, mens i Westons bilder er motivet like skarpt over hele bildet. Dermed må jeg ta i bruk teknikken focus-stacking, hvor jeg tar flere bilder av samme motiv, med ulike fokuspunkt. Kameraet mitt har litt få fokuspunkt, så dette ble ganske utfordrende.

Etter å ha tatt flere bilder, med ulike fokuspunkt ble disse importert i Photoshop i lag, hvor de ble auto-alignet og auto-blendet etterpå.

Bildene er fargebilder originalt, og to ulike måter for svart-hvitt-konvertering ble prøvd: en som filter og den andre som raw, smart-filter svart-hvitt. En evaluering om hvem som gir best resultat står på planen.

Blomkål ala Weston
Blomkål ala Weston

Fennekel 
Fennikel

Fennikel 2

 
Paprika I

Paprika II

More to explorer

AW33 Point of sales

A point of sales, or a point of purchase as it is sometimes referred to, is how your product is displayed in a sales location – a kind of exhibition

AW32 Branding and Packaging

Everywhere around us are items packed in something. Every item has it’s own set of requirement for the surrounding package, and a package has to be design around what it

AW31 Infographic and brochure

In this project part, the goal is to explore the visual language of a piece and create to coherent designs: one infographic and one brochure that has a common look’n