Ett av Edward Westons mest kjente bilde er av en paprika, tatt med fullformat-kamera, et objektiv med blenderåpning f240 og lukkertid på 6 timer.
Slikt utstyr har jeg ikke tilgang til. Mitt kamera er et helt vanlig speilreflekskamera, med et teleobjektiv fra Tamron med største blenderåpning på f5,6 når objektivet er i makro-modus. Jeg skal dermed forsøke å ta Weston-lookalike-bilder med dette utstyret. Weston gjorde all manipuleringen i mørkerommet. Jeg gjør redigeringen i Adobe Lightroom og Photoshop.
Fotosessjonen er avholdt innendørs, i et improvisert fotostudio bestående av et brunt ullpledd, en stålampe fra Ikea, to takpendler og en reflektor som slipper filtrert lys gjennom. Kameraet stod på stativ og bildene ble tatt med fjernkontroll og ikke manuell utløsning.
Ett av problemene med makrofotografering er dybdeskarphet. Blenderåpning f5,6 gir dårlig dybdeskarphet, mens i Westons bilder er motivet like skarpt over hele bildet. Dermed må jeg ta i bruk teknikken focus-stacking, hvor jeg tar flere bilder av samme motiv, med ulike fokuspunkt. Kameraet mitt har litt få fokuspunkt, så dette ble ganske utfordrende.
Etter å ha tatt flere bilder, med ulike fokuspunkt ble disse importert i Photoshop i lag, hvor de ble auto-alignet og auto-blendet etterpå.
Bildene er fargebilder originalt, og to ulike måter for svart-hvitt-konvertering ble prøvd: en som filter og den andre som raw, smart-filter svart-hvitt. En evaluering om hvem som gir best resultat står på planen.