Under fullmånen i en mørk natt går en ung kvinne i skogen med sin hund. Natten opplyses av månelys gjennom tretoppene og tåken ligger lavt i terrenget. Kvinnens røde kjole opplyses av månelyset
Ideen bak bildet er å vise fullmånens farger i natten, med et tydelig blåskjær i det svarte.
Bildet er satt sammen av 6 ulike bilder i tillegg til klonede elementer fra et av bildene. For eksempel var bildet av kvinnen (min datter) beskåret slik at venstre del av kroppen ikke var med bildet og måtte rekonstrueres i Photoshop. Bildet av skyene på himmelen ble brukt 2 ganger, en gang i rotert form brukt som himmel og en gang som tåke. Alle bildene er tatt av meg, fra september 2009 (himmelen) til september 2018 (månen).
Den vanskeligste delen av oppgaven var å tenke ut komposisjonen og hvilken stemning den skulle ha. Jeg synes bildet av datteren og hunden fra i sommer er stemningsfylt slik det er, og ville gjerne ha det med. Utfordringen var hva mer jeg skulle ha med. I går var det fullmåne og lyset fullmånen gir er ganske flott. Dette ville jeg gjenskape i komposisjonen. Jeg lette gjennom bildene mine og fant flere jeg kunne bruke. Skogen fra bildet med den lille rød dukkestua mi er fra hagen min, i påsken 2018. Jernbanelinjen er fra Solørbanen, og er tatt i et forsøk på å lage en typografi tidligere i høst. Himmelen er tatt på min første date med min mann, mens vi lå og tittet opp i den evigheten verdensrommet er.
Bilder i komposisjonen
Det første som kom på plass var bakgrunnen – skyene og tåken. Disse ble kun plassert og rotert.
Dernest ble jernbanesporet rettet opp slik at forsvinningspunktet var omtrent midt i bildet og svillene lå vannrett i horisonten. Jernbanelinja ble klippet ut ved hjelp av pen tool, et særdeles effektivt utklippsverktøy hvis man har rette eller fint buede linjer. Skogen i bakgrunnen ble plassert og forgrunnen ble maskert med en layermask.
De største tekniske utfordringene var å rekonstruere datterens venstre side og maskering av hunden, slik at de ikke så falskt og malplassert ut. Etter utklipp ble begge to tonet ned ved hjelp av flere layer masks med heldekkede farger, blending modes og gjennomsiktighet på lagene.
Bildet er bygget opp i ulike lag, 21 i tallet. Alle lag har en funksjon – enten på alle underliggende lag eller direkte på det nærmeste underliggende laget. Ofte ble det brukt en gradient layer mask på laget slik at justeringen ble vist på deler av de/det underliggende lag(ene).
I komposisjonen kommer lyset ovenfra og bakfra. Det betyr at det er høylys på bakhodet til kvinnnen og ryggen til hunden. Det betyr også at begge har en skygge som kommer undenfra og mot betrakteren, på skrå ut mot venstre. Siden venstre arm er en kloning av høyre, hvor høylyset vises ganske godt på originalbildet, måtte det til noen justeringer der. Løsningen som ble valgt var å bruke kloneverktøyet og klone pixlene innenfor og blending mode luminocity. Det fungerer delvis, men kunne nok ha vært gjort mer elegant og usynlig.
Det mørke uttrykket i bildet gjør at alle manipulasjoner blir ganske usynlige. De ujevnhetene som finnes vil betrakteren kunne tilskrive mørket rundt og ikke nødvendigvis middelmådig utført fotomanipulasjon.