Som med den forrige fotograferingsoppgaven har jeg gjort flere forsøk. Forsøk nummer 1 og 2 var mannen og hundene, men det endelige valget falt på Vibeke fra Poppydesign. Vi avtalte at jeg skulle komme til hennes atelier for fotografering.
Bilde 1
Bildet viser en kvinne som sitter på en kjøkkenstol ved et bord. Hun er plassert nesten midt i bildet og man ser deler av omgivelsene rundt i bakgrunnen. Hun lener hodet mot hånden, ser rett på fotografen og smiler. I forgrunnen til høyre ser man pensler og en linjal. Foran henne står en kopp. I bakgrunnen ser man til høyre masse blyanter i en vegghengt boks. Til venstre for kvinnen ser man hyller med bokser med ting i og flere lerret. Bildet er tatt i ca øyehøyde. Lyset faller inn fra høyre og opplyser kvinnen og rommet innenfor. Det er også en lyskilde over kvinnen, som lyser opp pannen hennes og lager skygger i ansiktet.
Malepensler, lerret. Blyanter i stort antall. Det er mange elementer i dette bildet som viser at kvinnen, som heter Vibeke, driver med tegning og maling. Innhold i boksene i bakgrunnen til venstre er håndlagde kort. Vibeke er illustratør og grafisk designer og har sitt eget designfirma hvor hun får trykket sine egne design på kopper, planlegger og andre objekter.
Dette bildet er ett av ca 70 bilder som ble tatt. Bildene ble tatt fra ulike vinkler i atelieret og i ulike situasjoner. Vi ser Vibeke som tegner, Vibeke som jobber på datamaskinen, Vibeke som drikker kaffe, og Vibeke som ser på oss og smiler. Dette bildet ble valgt fordi det har en bra balanse mellom Vibeke og omgivelsene. Omgivelsene forteller noe om hvem Vibeke er og hvilken historie som fortelles. Jeg har også tatt andre bilder med omgivelser i, men i dette bildet var omgivelsene roligere og ryddigere. Jeg erfarte at det var lett å fokusere så mye på motivet og at omgivelsene ble delvis glemt. Vibekes posisjon i bildet er fin. Hun er skråstilt. Vi ser henne delvis fra siden med overkroppen vridd mot oss. Hånden leder blikket opp til ansiktet. Det samme gjør linjalen i forgrunne. Plasseringen av Vibeke i bildet er ikke optimal – midt i bildet. Hun kunne med fordel vært lengere til høyre – en plassering som kan skape bedre dynamikk i bildet.
I bildet ser vi flere tydelige linjer; skillet mellom tak og vegg, knaggrekke og hylle i bakgrunnen og en uidentifiserbar linje i forgrunnen. Disse går innover i rommet og kan være med å bidra til at blikket suges innover i rommet mot elementene innerst i bildet.
Bilde 2
Dette bildet forteller også mye om Vibeke som grafisk designer og illustratør. Det har en bedre plassering av Vibeke – litt til høyre for midten av bildet. Det har en roligere bakgrunn med færre elementer å feste blikket på, men det som definerer motivets miljø er plassert tydelig i forgrunnen. Bildet ble ikke valgt fordi lyset som kom ovenfra laget en stor skygge på hennes høyre skulder
Bilde 3
I dette bildet har Vibeke det beste smilet og den beste plasseringen. Hun har elementer i for- og bakgrunn som forteller noe om hvem hun er og hva hun driver med, men bildet ble ikke valgt av to grunner: det er vanskelig å se at det er en linjal og en pensel i forgrunnen og disse oppfattes mest som støy slik de ser ut nå. Dernest; i bakgrunnen står en tidsskriftholder som forstyrrer ganske mye. Denne så jeg ikke før jeg kom hjem.
Fotografering og etterbehandling
Bildene ble tatt med et NIKON D5100-kamera 18-55mm objektiv i raw-format og etterbehandlet i Lightroom og Photoshop. Alle bildene fikk korrigert eksponering, +0,5 til 1,7 i Lightroom før eksportering. Ingen justeringer i hvitbalansen ble gjort. Jeg forsøkte, men resultatet ble ikke bedre – snarere tvert i mot. I Photoshop ble det justert curves og det er lagt på et hi-pass-filter. Bildene er så eksportert til png-format, et loss-less bildeformat beregnet for visning på skjerm. Bildene ble også skalert ned til full HD, 1920px som største høyde/bredde.
Refleksjoner
I denne oppgaven fikk jeg erfare at det å ta bilder i miljø krever mye planlegging. Det er ikke nok å ta bilder av folk mens de arbeider. Vi flyttet på flere objekter under fotoseansen, men de større objektene forble på samme sted. Det er også viktig å tenke på om personens normale miljø virkelig er det rette stedet å ta bilder. Atelieret var ca 15 m2, med en trapp i den ene enden, vindu i den andre enden, hyller med varer langs alle veggene, og en barneseng og et digert arbeidsbord på gulvflaten i rommet. Det gav en del utfordringer for hvilke ommøbleringsmuligheter og fotograferingsvinkler som var mulig og i dette tilfelle var lokalet ikke særlig egnet til å endre miljøet. Hvis jeg hadde gjort prosjektet på nytt ville jeg valgt et annet sted med rekvisitter i stedet for reelle artefakter.
Jeg erfarte også at å ta bilder innendørs krever mye lys og at sidelys fra et vindu ikke alltid fungere bra – i sær ikke når sola står rett inn. Jeg hadde største blenderen på objektivet, og måtte likevel bruke 800 ISO for at bildene ikke skulle bli undereksponert. Likevel ble bildene ganske mørke og eksponeringen måtte justeres i etterkant. I tillegg er bildene ganske kornete. Når man zoomer inn sees dette tydelig.