Tentative tittel: Hvordan gjenskape Edward Westons fotografier med moderne fototeknologi
Makrofotografering er i bruk også den dag i dag, og skiller seg fra nærfotografering ved at motivet gjenskapes i størrelsesforhold 1:1 eller større i makrofotografering. Weston arbeidet med storformat og motivene hans ble tatt i faktisk størrelse. En av utfordringene med makrofotografering er dybdeskarphetsproblematikken. Siden man er så tett på motivet kan man kun fokuserer på et lite område av gangen – som igjen fører til at andre deler av motivet blir uskarp. Man trenger da et objektiv med stor dybdeskarphet – noe som reduserer lysmengden inn i objektivet betraktelig. Weston løste dette med å bruke et spesiallaget objektiv med blender f240 og 6 timers eksponeringstid. Hans mest kjente bilde av en paprika er tatt med denne type utstyr.
Å fotografere med et objektiv med blenderåpning f240 er ikke mulig for de fleste fotografer i dag. Utstyret jeg har tilgjengelig har f32 som største blenderåpning, og denne blenderåpningen er heller ikke tilgjengelig når objektivet, en Tamron 70-300, brukes som makroobjektiv. Jeg ønsker å undersøke om det er mulig å få til Weston-lignende fotograferier med mitt kamera, et Nikon D5100, nevnte objektiv, og moderne bilderedigeringsverktøy.
I dette prosjektet, makrofotografering av grønnsaker, er det en stor utfordring knyttet til dybdeskarphet i bildet. Selv om Westons bilder er tatt nært på har det stor dybdeskarphet over hele bildet. Han løste det med spesialobjektiver og lang eksponeringstid. Jeg ønsker å løse det med en teknikk som kalles focus stacking. Rent teknisk innebærer det at jeg tar en rekke bilder av motivet mitt, med samme eksponering og med ulik fokuspunkt. Deretter settes disse bildene sammen i et bilderedigeringsverktøy, som for eksempel Adobe Photoshop eller Helicon Focus. Bildet må så etterbehandles til sort-hvitt ved hjelp av filtre i Photoshop.
Jeg ønsker å ta bilde av ulike grønnsaker. Weston sin paprika har en ganske spesiell form, ulik paprika man kan finne på Kiwi. Å få tak i en paprika som er like intrikat i formen som den Weston har fotografert ville vært ideelt, men kan by på utfordringer. Weston tok imidlertid bilde av andre type grønnsaker også, blant annet en hodekål, en champinjong, artishokker, brokkolier, og en rekke andre, så valgmulighetene er mange.
Jeg har vært fotointeressert siden tidlig 90-tallet og har hatt en forkjærlighet for farger og teksturer, hvor teksturer betegner spillet mellom lys og skygge og en overflate som ikke er helt glatt. I Edward Westons fotografier finner jeg dette og serien med grønnsaker appellerer til tekstur-fotografen i meg.
Litteratur
Fjørtoft, M. (2010) Digital fotografi i praksis Abrakadabra forlag
Lynda.com Opplæringsvideo Overcoming Camera and Lens Limitations
Newhall, Nancy (2017) The photographs of Edward Weston The Museum of Modern Art Exhibition
Weston, Edward. “Seeing Photographically.” Classic Essays on Photography. Ed. Alan Trachtenberg. New Haven: Leete’s Island Books, 1980. 169-175
Brecko, J., 2014. Focus stacking: Comparing commercial top-end set-ups with a semi-automatic low budget approach. A possible solution for mass digitization of type specimens. ZooKeys, 464, 1–23.
Fremdriftsplan
- 14. oktober: innlevering prosjektbeskrivelse
- Uke 42: Prosjektbeskrivelsen godkjennes ila uka
- Uke 42: teknikkutforsking: makrofotografering og focus stacking
- Uke 42-47: Lese relevant litteratur om Weston og fototeknikker
- Uke 43-45: fotografering
- Uke 46-48: Rapportskriving
- 3.desember, kl 12.00 – Innlevering